A Jean Todt, egykori Ferrari csapatfőnök által vezetett FIA, újabb jó szolgálatot tett a maranellóiaknak, amikor is a legutóbbi ülésen úgy döntöttek, hogy eltörlik, a - 2002 óta éppen a Ferrari miatt bevezetett - csapatutasításra vonatkozó tilalmat, a sportszabályzat 39.1-es pontját. A dolog azt hiszem számtalan kérdést vet fel, és nem csak a szabályozás kapcsán, hanem az FIA elnökének, és magának a szervezetnek pártatlanságáról, és ezáltal hitelességéről is.

 
Jean Todt képmutatásáról már képet kaphattunk akkor, amikor a Német Nagydíj kapcsán, a Ferrari csapatutasítása ügyében az FIA is véleményt nyilvánított. Ezen az ülésen a francia nem vett részt, ezzel azt a „szimpatikus” látszatot keltve, nehogy azt gondolják, hogy elfogult döntés születik. Pedig sokan gondoltuk, mert ettől még ő volt az elnök, és a döntés önmagáért beszélt. Sőt, utána ő maga magyarázta el, hogy nem lehetett egyértelműen bizonyítani a csapatutasítás tényét. Ez a magyarázat nagyon sok ember – szurkolók, és szakemberek – számára igen szánalmasnak tűnt, hiszen ha nem lehetett egyértelműen megállapítani, akkor miért nem adták vissza a Ferrarinak a 100 ezer dolláros büntetést is.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Jean Todt az F(errari)IA főembere
 
Azért valljuk be, a többség meg tudta állapítani, egyrészt a rádióforgalmazásból, az azt követő történésekből, Massa arcáról, és a Ferrari nevetséges, utólagos kommunikációjából. Akkor azt ígérte a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy konkrét intézkedésekkel szabályozzák a kérdést. Felmerült ötletként, hogy a szezon utolsó három futamán engedélyezik a csapatutasítást, illetve az is, hogy akkor engedélyezik, ha a csapat egyik pilótájának már matematikai esélye sincs a végső győzelemre.
A tegnapi döntés azonban mindenki számára nyilvánvalóvá tette, hogy a Ferrari elképzelése többet nyom a latba, mint a szurkolók – és nyugodtan kijelenthetjük, hogy a csapatok – nagy részének elvárása. Mert ugye a maranellói alakulat mindig is úgy ált rajthoz, hogy volt első és második számú pilótája.
 
Sokan most gondolhatják, hogy ez minden csapatnál meg van, és hogy minden csapat ad bizonyos utasításokat a pilótáinak. Ez így is van, de azt hiszem nem teljesen ugyan az, a partvonalról bekiabálva megváltoztatni egy verseny eredményét, mint taktikai utasításokkal kedvezőbb helyzetbe hozni az istállót.
Az idei, rendkívül izgalmas szezonban a Red Bull és a McLaren is bizonyította, hogy felesleges csapatutasítás nélkül is lehet győzni, jó eredményt elérni. Többek között ez az elvhű viselkedés tette ennyire kiélezetté, és izgalmassá az egész szezont, egészen az utolsó futam végéig. Nyilvánvaló, az eredmények tükrében, ez bántja a Ferrarit, akik úgy tűnik, jobban szeretik a manipulatív versenyzést, a tiszta küzdelemnél. Meggyőződésem, hogy a döntés, még az olasz gárda szurkolóit is megosztja, ha csak azokra a véleményekre gondolok, amit a Massa fanok fogalmaztak meg a németországi eset után.
 
Azért az elgondolkodtató, hogy az FIA a mostani döntésével minden tekintetben szembe megy a Nemzetközi Sportkódex 151.c bekezdésében leírtakkal, mely a sport hírnevét hivatott védeni. A sportot pedig a sportszerűség kell, hogy jellemezze, és sokak véleményével együtt, én is úgy gondolom, hogy a Hockenheimben történt eset, minden volt, csak nem sportszerű. De úgy tűnik, ez sem a Ferrarit, sem a Ferrari egykori csapatfőnöke által irányított FIA-t nem nagyon érdekli. Szomorú, és egyben felháborító is ez. Meggyőződésem, hogy ezzel sok szurkoló fordulhat el ismét a sporttól, az elkövetkező években. Mert a sportbarátok a tiszta küzdelmet szeretik, nem azt, amikor a szponzorok érdekeinek megfelelően manipulálják az eredményt. Ez szégyen, még akkor is, ha a Ferrari szurkolók egy része, és maga a csapat is, már gyártja az elméleteket a döntés helyességének igazolására. Szégyen, hogy az FIA elnöke így kívánta igazolni saját 2002-es döntését, és egykori kenyéradó gazdájának idei, hatalmas felháborodást kiváltó cselekedetét. Számomra az FIA hitele kérdőjeleződik meg a döntéstől kezdve, hiszen kiszolgáltatják a sportot egy istálló elvtelen stratégiájának, figyelmen kívül hagyva a Formula-1 és a szurkolók legnagyobb részének alapvető érdekeit.
 
Jean Todt, gratulálok, indulhatsz Maranellóba a prémiumodért  
 
Forma-1 Brazen     

A bejegyzés trackback címe:

https://f-1brazen.blog.hu/api/trackback/id/tr322508247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása